رژیم های کم چربی، سطح تستوسترون مردان را کاهش می دهد

9 آوریل 2021- مطالعه ی جدید محققان دانشگاهWorcester ، نشان داده است که رژیم های کم چربی میزان تستوسترون مردان را از 10 تا 15 درصد کاهش می دهد .نتایج این مطالعه در ژورنال Steroid Biochemistry and Molecular Biology منتشر شده است

سطح بهینه تستوسترون برای سلامت مردان مهم است. سطح پایین تستوسترون با خطر بالاتری برای بیماری قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر ارتباط دارد. سطح تستوسترون سالم همچنین برای عملکرد ورزشی ، سلامت روان و سلامت جنسی مردان کلیدی است.

از دهه 1970، میزان متوسط ​​تستوسترون در مردان کاهش یافته و میزان هیپوگنادیسم (پایین بودن تستوسترون از نظر پزشکی) در حال افزایش است. استراتژی های غذایی کم خطر می تواند یک درمان مفید برای پایین بودن سطح تستوسترون باشد.

این مطالعه یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بود که نتایج 6 مطالعه کاملاً کنترل شده با 206 شرکت کننده را با هم ترکیب کرد. این مطالعات ابتدا مردان را در رژیم غذایی پرچرب (40 درصد چربی) قرار داده و سپس آنها را به رژیم غذایی کم چربی (20 درصد چربی) منتقل کرد. محققان دریافتند در طی این تغییر تغذیه ای، میزان تستوسترون این افراد به طور متوسط ​​10-15٪ کاهش می یابد، به ویژه رژیم های غذایی کم چرب گیاهی باعث کاهش تستوسترون تا 26٪ می شوند.

نویسندگان نتایج خود را با نتایج مطالعات مشابهی که بر روی انسان و موش انجام شده بود، مقایسه کردند. در آن مطالعات، مصرف زیاد چربیهای غیراشباع با یک پیوند مضاعف(monounsaturated fats) مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل توانسته بود تولید تستوسترون را افزایش دهد. با این حال، چربی های امگا 6 که از چربیهای غیراشباع با چندین پیوند مضاعف هستند، و عمدتا در روغن های گیاهی یافت می شوند، ممکن است به توانایی سلول ها در تولید تستوسترون آسیب برسانند. به این دلیل که چربی های بسیار اشباع نشده مانند چربی های غیراشباع با چندین پیوند مضاعف، چند برابر بیشتر در معرض اکسیداسیون هستند، باعث آسیب سلولی می شوند.نویسندگان اظهار داشتند که تحقیقات بیشتری در این زمینه ی مهم، باید انجام شود.

جوزف ویتاکر، محقق ارشد این تحقیق گفت: در حالت ایده آل، ما می خواهیم چند بررسی دیگر را برای تأیید نتایج خود ببینیم. با این حال، این مطالعات ممکن است هرگز انجام نشوند، زیرا به طور معمول محققان می خواهند نتایج جدیدی پیدا کنند، نه نتایج قدیمی را تکرار کنند. در این میان، برای مردانی که با مشکل کمبود تستوسترون مواجه هستند، یک روش عاقلانه پرهیز از رژیم های کم چرب است.

چربی در رژیم غذایی یک موضوع بحث برانگیز در علم تغذیه است، طرفداران رژیم های مختلف غذایی اغلب در اختلاف نظر شدید (کم چربی در مقابل کم کربوهیدرات) هستند. فواید رژیم های غذایی کم چرب مانند کاهش سطح کلسترول، باید در برابر نکات منفی احتمالی مانند کاهش سطح تستوسترون سنجیده شود.

به طور سنتی، دستورالعمل های رژیم غذایی افراد را به محدود کردن مصرف چربی تشویق می کنند، در دستورالعمل های فعلی انگلیس و ایالات متحده توصیه شده است که مصرف چربی به کمتر از 35٪ از کل کالری محدود شود. با این حال، هرچه تحقیقات بیشتری در مورد فواید رژیم های غذایی با چربی زیاد و کم کربوهیدرات انجام می شود، این دیدگاه سنتی بیشتر مورد تردید قرار می گیرد. در سالهای اخیر مطالعات نشان داده اند که رژیم های پرچرب باعث کاهش تری گلیسیرید، کاهش فشار خون، و افزایش کلسترولHDL (معروف به "کلسترول خوب") می شوند، و اکنون این تحقیق نشان داده است که سبب افزایش سطح تستوسترون می شوند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210409/Study-Low-fat-diets-reduce-mene28099s-testosterone-levels.aspx